Виховна година "Хай світом править доброта"

                              Виховна година
         «Хай світом править доброта»

Тема: Внутрішня краса людини – що це? Як її досягти.
Мета: ознайомити учнiв iз поняттями внутрішньої та зовнішньої краси людини, поняттям “вчинку” як реальної дiї; вчити учнiв аналiзувати запропонованi ситуацiї, характеризувати достойні i недостойнi вчинки, передбачати наслiдки своїх вчинкiв; дати поняття “можна” та “не можна”, “добро” та “зло”,  розвивати вмiння контролювати i аналiзувати свої та чужi вчинки, зробити їх усвiдомленими; виховувати бажання здiйснювати достойнi вчинки, повагу до людей.
Обладнання: сюжетнi малюнки, запис пісні, притча, презентація, схема.

Хід виховної години

1. Органiзацiя класу. Мотивацiя навчальної дiяльностi
Слово вчителя:У цей день, саме під час святкування людьми усього світу святих Рождественських днів, у такій затишній атмосфері,  мені, любі мої, дуже хотілося б поговорити з вами про такі речі як любов, віра, краса, добро, милосердя, адже це одвічні цінності людські, це якості, найдорожчі та найважливіші у сьогоднішньому світі, це те, що формує внутрішній світ, красу душі людської.

Сказав мудрець:
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро i вищу правду вiра
Людину вiдрiзняє вiд мавпи i вiд звiра.
Хай оживає iстина стара:
Людина починається з добра!
                                                        (Л. Забашта)
- Нехай ці рядки стануть своєрідним девiзом нашої години доброти.

II. Повiдомлення теми i мети
-                           Сьогоднi ми поговоримо про те, що таке внутрішня краса людини, що таке вчинок, якi бувають вчинки, навчимося їм давати оцiнку , аналізувати їх наслiдки.Погляньте на дошку і скажіть які асоціації та почуття викликають у вас ці зображення.
 ІII. Основна частина уроку


1. Бесіда.
Слово вчителя: Упродовж всієї історії людство намагалося пізнати суть краси, розгадати її загадку. І все – таки, на мою думку, такі поняття, як краса, кохання, дружба залишатимуться для людини завжди дещо загадковими, адже вони є вічними. Мені здається, що нашу розмову варто розпочати із поняття краси. Що ж таке краса на вашу думку, діти? Де ми найчастіше зустрічаємось з цим поняттям сьогодні? Чи можемо ми з першого погляду розпізнати та побачити справжню людську красу?
(відповіді учнів)
Слово вчителя: Так, дійсно, перша асоціація з цим словом це щось привабливе, щось гарненьке. Миттєва асоціація це зовнішність людини, правда? Думаю, що багато кому приємно дивитися на симпатичне дівоче обличчя з обкладинки глянцевого журналу, на милу дитину, на елегантного чоловіка. Мит милуємось красивими людьми. Ми щодня маємо справу з чимось гарним (речі, одяг), але сьогодні я спробую якнайширше розкрити вам поняття саме людської краси і для цього погляньмо на дошку.
Людсько краса – зовнішність. Як ви розумієте це поняття?
(Відповіді учнів)
Слово вчителя: Людська краса, це не тільки певний зріст, правильність рис обличчя та витончена фігура. Людська раса – це той вогник, що освічує справи, це душевне тепло, це талант, інтелект.
Краса має владу. Як ви розумієте цей вислів?
(Відповіді учнів)
Слово вчителя: Повірте, це не вигадка поетів. Красива зовнішність не рідко допомагає її власникам вирішувати ряд життєвих проблем, стати успішними та впливовими людьми. У сучасному світі саме зовнішності людини відведена  одна з найважливіших ролей, тому більшість просто забувавють про внутрішній світ людини, про її внутрішню, душевну красу.
. Мені здається, що саме таке зображення її випромінює.
І, як говорив відомий французький письменник Антун де Сент – Екзюпері – “Найважливіше те, чого очима не побачиш.”
Зараз я пропоную вам послухати пісню. Комусь вона добре відома, хтось, можливо, чув її, проте проше вас добре вслухатись у зміст, на допомогу я роздам вам аркуші зі словами пісні. Будьте уважні.
(Звучить запис пісні “Все золото світу”).
Скажіть які почуття викликала у вас мелодія?
Чи вважаєте ви слова цієї пісні хвилюючими, такими, що не залишать байдужим нікого?
Що, на вашу думку, хотів сказати автор слів слухачеві?
2. Визначення  поняття «вчинок»
Слово вчителя: Люди iснують на Землi разом. Тому весь час мiж ними виникають різнi стосунки. Уявiть собi, що б почалося, якби кожен робив тiльки те, що йому подобається. Тому за багато рокiв iснування люди намагалися впорядкувати свої стосунки, жити так, щоб усiм було добре. Так на Землі з’явилось поняття «справедливість», «добро» тощо. Завдяки цим поняттям ми маємо змогу оцiнити дiї людей, їхнi стосунки. Стосунки мiж людьми можна регулювати за допомогою законiв. Це дуже важливi документи, якi є спiльними для людей, якi живуть в якiйсь певнiй країнi. За їх невиконання людину можуть покарати. А є iншi правила. Вони спiльні для людей всiєї Землi. За їх порушення не можна понести покарання, але кожна людина намагається жити за цими правилами. Як, на вашу думку, що це за правила?
(Відповіді учнів)
(Морально – етичні закони, за якими людям потрібно відповідно поводитись у певнгих місцях, відповідно одягатися т та виконувати, або не виконувати якісь діїї. Правила поведінки у громадському транспорті, у школі, вдома, на вулиці.)
Слово вчителя: Людина починається з добра...Справжня людина, за глибоким переконанням нашого народу, — це людина добра, мудра, щира i сердечна, щедра i свiтла, яка вмiє любити i спiвчувати, захистити, поважати i порадити, людина з добрим серцем i свiтлою душею. Милосердя, про яке ми говорили з вами нещодавно, також обов´язково притаманне добрій людині. Ще з давньоруських часiв благодiйнiсть була в традицiях нашого народу. Цiлком природним i закономiрним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, подiлитися шматком хлiба, дати притулок бездомному, захистити старих i немiчних, порятувати хворого або калiку, захистити скривдженого.
Кажiмо бiльше добрих слiв
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь теплiше стане
Вiд зливи наших почуттів.
  • Що ж таке вчинок? Які асоціації виникають і вас з цим словом?
(Відповіді учнів)
(Дія, бійка, освідчення, допомога, подарунок, ляпас, образливе прізвисько, кривляння.)
Слово вчителя: Отже, ми можемо вивести визначення, що  вчинок — це реальна дія людини. У життi людина робить рiзні справи, різні вчинки: добрi i не зовсiм добрi, поганi i просто жахливi. Зазвичай ми бажаємо iншим добра, але iнколи наші вчинки бувають недостойними, необдуманими, егоїстичними.
2. Обговорення оповiдання В. О. Сухомлинського «Образливе слово»
Слово вчителя: - Добре слово i добрий вчинок завжди пiдтримають i допоможуть, навiть можуть вилiкувати. А погане слово може краяти серце все життя. Послухайте, як це буває.
(Музичний супровід №1)






ОБРАЗЛИВЕ СЛОВО
Одного разу Син розсердився на свою Матiр i сказав їй грубе, образливе слово. Заплакала Мати. Схаменувся Син, жаль йому стало Матері. Не спав цiлу нiч, не дає йому спокою совiсть: адже вiн образив Маму.
Йшли роки. Син став дорослою людиною. Прийшов час їхати в далекий край. Поклонився Син Матерi i говорить:
— Простiть мене, Мамо, за образливе слово.
— Прощаю, — вiдповiла Мати i зiтхнула.
— Забудьте, Мамо, про те, що я тоді сказав.
Задумалась Матiр, засумувала. На її очах з’явилися сльози. Говорить вона Сину:
— Хочу забути, але не можу. Рана вiд занози заживає i слiду не залишає. А рана вiд слова заживає, але залишає глибокий слiд.

Бесiда за змiстом оповiдання.
— Що ви можете сказати про вчинок сина?
— Чи зрозумiв вiн свою помилку?
Слово вчителя:  Завжди людина повинна залишатися людиною. Що ж означає — бути Людиною? Спробуйте вiдповiсти на це питання. Можливо, хтось пригадає вірш до теми.
(Відповіді учнів)
(Бути терплячим і чуйним, бути уважним і не кривдити близьких тобі людей, бути відветим і щирим – це допоможе іншим зрозуміти тебе. Не боятися висловлювати свої думки, навіть, якщо вони суперечать загальноприйнятим. Говорити правду людям у вічі – не лицимірити.)
Слово вчителя: Вмiнню бути людиною навчають слова «можна» i «не можна». З’ясуємо, що можна, чи , навіть, потрібно робити, щоб стати людиною і залишитися нею назавжди. Перегляньмо памятку добрих і корисних справ, яку ви готували на сьогодні.
(Учениця вивішує та зачитує памятку.)
 Ознайомлення iз пам’яткою
Пам’ятка добрих i корисних справ
• Завжди дотримуйся свого слова.
• Перед виконанням справи подумай, обміркуй можливі наслідки.
• Не будь самовпевненим.
• Не лiнуйся.
• Виконуй доручену тобі справу старанно.
• Нiколи не вимагай винагороди.
• Виконуй все вчасно.
• Допомагай людям сам, не чекай, доки тебе проситимуть.

— Мабуть, добре було б, коли б усi виконували такі правила, тодi не було б  між нас непорозумінь, конфліктів і сварок, залишилися б  лише добрi справи, гарнi вчинки.
Слово вчителя: Але головне — не визнавати «можна» i «не можна», а дотримуватись цих правил кожного дня, контролювати себе кожної митi. А як, на вашу думку, чи складно бути людиною кожного дня?
Звичайно ж говрячи про вчинки людини ми не можемо не обговорити з вами таких понять як добро  і зло. Скажіть мені, які прояви добра та зла ви зустрічали? Як вони впливають на внутрішній світ людини?
(Відповіді учнів)
Вчитель:
Скільки на  світі людина живе -
Потребує  підтримки й розради.
Поруч  Зло і Добро світове
Ій даватимуть   різні поради.

Зло шепоче: "Візьми розтопчи
Квітку в лузі, комашку в полі..."
А Добро: "Треба їх берегти,
Хай живуть і радіють на волі!"

Зло ізнову: "Збреши, обдури,
Вище сядеш та  далі підеш..."
А Добро: "Ти, людино, зажди,
На брехні не далеко зайдеш!"

Зло сердито: "Ближнього вбий,
Швидко станеш багатим, щасливим!"
А Добро: "Ні. людино, не смій!
Станеш хижим нелюдом-звіром!"

Споконвіку мешкають поруч вони:
Зло й Добро - дві великих сили.
Прагнеш Світла чи хочеш пітьми?
Все залежить від тебе. людино!

Є над чим поміркувати, правда?
Погляньте  на схему. Ви бачите два чоловічки. Обоє вони сірого кольору. Це означає, що вони, як і ми з вами часто вчиняють як хороші, гідні людини вчинки, так і погані. Обоє вони прагнуть досягти чогось у житті, дійти до вершини, так званої, життєвої піраміди. Але один ішов самовпевнено, не зважаючи на оточуючих, використовував для цього всі можливі, часто аморальні та жорстокі способи, і врешті –таки опинився біля того ж підніжжя. Інший, працював над собою кожної миті, самовдосконалення було його метою. Він довго долав цей шлях, бо часто зупинявся щоб допомогти, порадити, вислухати, він аналізував вчинки інших людей і завжди робив правильні висновки. Тож,  дійшовши до вершини, він уже не був “сірим”, а став самодостатнім, дійсно внутрішньо красивим та духовно багатим.

Вірш:
Лети моя душа назустріч світлу,
Подаруй сонцю залишки тепла,
Якщо живе у серці віра,
Триватиме мій час життя.

IV. Пiдсумок
  Сьогоднi йшла мова про справжню людську красу. Ми намагались розiбратись у людських вчинках. Тепер уже знаємо про це дещо бiльше.
Як рефлексію сьогоднішньої нашої години спілкування пропоную вам продовжити речення, що ви бачите на дошці.
Закiнчуючи, хочу побажати вам стати красивими людьми, нехай промениться доброта у ваших очах, а iз серця струменить спiвчуття, милосердя, повага до людей. Нехай вашi вчинки і ваше ставлення до людей завжди викликають у них позитивне, добре, шанобливе ставлення до вас.


Немає коментарів:

Дописати коментар